Gisteren heb ik een groot deel van de dag doorgebracht met het kijken naar de Brighton Marathon Adidas Superstar Dames tracker-app. Ik had vier lopers die meededen en een paar vrienden die renden, en het was opwindend om te bekijken. Iedereen eindigde en ik vroeg een van die lopers, Lisa, om een ??paar woorden over haar race te schrijven.
Ik ben altijd al een beetje een aan-en-uit trage jogger geweest sinds mijn vroege jaren '30. De vreemde 10K, een paar halve marathons verspreid over ongeveer 10 jaar. Ik ging eindelijk naar een marathon in oktober 2015 en rende Chester achter de rug van een generiek trainingsplan dat van internet was gedownload - ik eindigde in 5:34, een echt plezierige maar ook pijnlijke ervaring.
Nadat ik er een had gelopen, werd ik nieuwsgierig of ik mijn tijd als een hardloper van veertig kon verbeteren. Nadat ik Laura's blog een tijdje had gevolgd, benaderde ik haar en vroeg om een ??plan voor Brighton om me minder dan 5 uur te krijgen als dat mogelijk was.
Ik volgde dit plan gedurende 20 weken - precies op maat gemaakt Nike Air Max 270 Womens voor mij, inclusief pauzes voor gezinsvakanties. Het was uitdagend maar uitvoerbaar, mijn langste run was 18 mijl, en ik voltooide het allemaal een paar runs en nog belangrijker genoten van bijna allemaal!
Ik was erg opgewonden op de dag van de marathon en een beetje minder nerveus dan ik was geweest voor Chester, denk ik omdat ik ervan overtuigd was dat ik het trainingsplan had gevolgd en een aantal van mijn trainingsruns in marathontempo had gedaan. En we hebben er een weekend van gemaakt, nog nooit eerder in Brighton geweest.
Het weer op de dag was absoluut perfect, zonnig maar niet te warm en de route was geweldig, veel ervan langs de kust, waar de support van het publiek fantastisch was.
Ik liep de eerste helft een beetje voor op mijn doeltempo, voelde me OK, en was toen van plan om dat tempo zo lang mogelijk te proberen vast te houden. Ik zag mijn man net na de helft in de menigte en voelde zich op dat moment nog steeds vrij goed, hoewel de foto die hij nam anders zei !! De volgende kilometers werden moeilijker, maar de drukte hielp net als alle andere lopers naast me.
Ik slaagde erin om het tempo aan te houden tot bijna 21 mijl toen ik echt begon te worstelen. Miles 21-23 rennen door een industrieterrein met heel weinig steun van het publiek, bijna de enige plek op de baan zoals deze, en het maakte een groot verschil voor mij en veel om me heen. De drang om een ??beetje te lopen was bijna overweldigend en ik stopte even bij een waterstop om mijn fles bij te vullen, die bleek bijna vol te zijn.
Nadat ik mezelf goed had gesproken, ging ik weer aan de slag en raakte toen op 23 mijl de kust, waar letterlijk mensen langs de rest van de route stonden te schreeuwen. Het voelde alsof ik in de 100 meter Olympische finale was en plotseling als magie, mijn benen deden minder pijn en ik slaagde erin om een ??beetje te versnellen.
De laatste 3 mijl waren zwaar, maar ik had het gezelschap Adidas Zx Flux Donna van zowel Superman als een man die bizar gekleed was als een banaan. Ik slaagde erin om vlak voor de finish voor de banaan te komen, dus hij maakte mijn finishlijnfoto niet helemaal !!!
Ik eindigde in 4:56:08, 4 minuten onder mijn doel en 38 minuten sneller dan Chester slechts 6 maanden geleden. Ik was zo blij met mijn tijd, ik had gehoopt maar nooit echt verwacht als ik absoluut eerlijk ben, en blij zou zijn geweest met 5:15.
Een marathon lopen is een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan, het gevoel aan het einde blijft lang nadat je de finishlijn hebt overschreden en ik zou iedereen willen aanmoedigen om het eens te proberen.
Mij ??is verteld dat ik er niet uitzie als een hardloper - loop een marathon en je zult zien dat er geen "look" is, je ziet alle leeftijden, vormen, maten, dat is een van de dingen die geweldig zijn aan een marathon, iedereen kan er een doen.
Maar Nike Air Presto Dames één woord van waarschuwing, ik denk niet dat iemand er ooit maar één doet. Ik ben in oktober geregistreerd voor Snowdonia en denk slechts een paar uur na het voltooien van Brighton na welke flat ik volgend jaar kan doen, en vraag me af of ik misschien minder dan 4:30 kan krijgen met een ander plan van Laura… ..
Deze week was een drukke en ik wilde gewoon enkele recente blogposts delen die ik leuk vond. Elk is verschillend, maar ze zijn allemaal het lezen waard. Genieten.
Als je me volgt op Twitter, weet je dat ik veel van mijn runs doe tijdens de week tijdens mijn lunchuur. Omdat vandaag voor mij een rustdag is, lijkt het natuurlijk passend dat vandaag “Run @ Work Day” is. Gelukkig heeft Kat het voor ons gedekt. Schreeuw ook naar Brooks voor hun marketingteam bij het promoten van vandaag.